یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

آخرين اخبار از پرونده الکترونيکي سلامت ايراني‌ها

پرونده سلامت

جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰:۰۰


ارتباطات و فناوري اطلاعات در بخش سلامت هم کارايي‌اش را نشان داده و در سال‌هاي اخير، ايجاد پرونده الکترونيکي سلامت، رديابي کالاهاي سلامت‌محور و جايگزيني دفترچه‌هاي بيمه با کد ملي در راستاي تحقق سرويس استحقاق بيمه درمان از مزاياي اين سطح از فناوري با شکل‌گيري دولت الکترونيکي در ايران هستند.

وايمکس نيوز- تفاهم‌نامه‌اي ميان وزراي ارتباطات و بهداشت در آبان ماه سال گذشته منعقد شد که به واسطه آن چالش‌هاي سامانه الکترونيک سلامت در راستاي اهداف و ديدگاه‌هاي دولت الکترونيکي مورد بررسي قرار گرفت و مسئولان از تشکيل پرونده الکترونيک سلامت براي 60 درصد جامعه ايراني و همچنين ممکن شدن رديابي کالاهاي سلامت‌محور خبر دادند.

با راه‌اندازي سامانه الکترونيک در حوزه دارو و ارتقاي سيستم‌هاي موجود در داروخانه‌هاي کشور، حدود 10 هزار داروخانه کشور پرونده‌هايشان را از اين سيستم الکترونيک مي‌گيرند و اين کار يعني هر دارويي که به بيمار داده مي‌شود، در سيستم شناسايي شده و مشخص است که چه دارويي از کجا آمده و به کجا تحويل داده مي‌شود و در لحظه مي‌توان وضعيت توزيع داروها را متوجه شد.

همچنين طبق آمار اعلام شده، با تشکيل سامانه الکترونيکي بهداشت، براي بيش از 46 ميليون نفر پرونده الکترونيک تشکيل داده شده و بيش از 15 ميليون مراجعه حضوري در آن ثبت شده است. در هر مراجعه به طور متوسط سه خدمت ارائه شده و به طور کلي 140 ميليون عمليات بهداشتي در سامانه انجام شده و اين سامانه 85 درصد واحدهاي بهداشتي کشور را پوشش مي‌دهد.

البته با توجه به اينکه هنوز مناطق و شهرهايي وجود دارند که از اينترنت برخوردار نيستند، اين مسئوليت بر عهده وزارت ارتباطات است تا با تجهيز تمامي مناطق کشور به اينترنت، تشکيل پرونده‌ها و سامانه‌هاي الکترونيکي را تسهيل کند.

تفاهم‌نامه USO  و خدمات‌رساني الکترونيکي به مناطق کمتر برخوردار

همچنين تفاهم‌نامه USO  مناطق روستايي با موضوع خدمات‌رساني الکترونيکي به مناطق روستايي و کمتر توسعه‌يافته آذرماه سال گذشته توسط وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزير بهداشت انعقاد شد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در آن زمان از سياست‌هاي موجود در راستاي رسيدگي به مناطق کمتربرخوردار و کاهش شکاف ديجيتالي سخن گفت و اظهار کرد: طبق جلسه‌اي که با وزارت بهداشت داشتيم، سعي کرديم فعاليت‌ها را به گونه‌اي به جمع‌بندي برسانيم که خدماتي از جمله خدمات‌رساني سلامت به روستاهاي کشور و مناطق محروم افزايش يابد. تلاش کرديم در زمان مناسب روستاهايي که در اولويت وزارت بهداشت هستند را پوشش اينترنتي دهيم.

قاضي‌زاده هاشمي - وزير بهداشت و درمان - نيز با برشمردن اهميت اين طرح گفت: به وسيله اين طرح مي‌توانيم نظارت بر مصرف بيماران داشته باشيم همچنين اصالت دارو نيز قابل استعلام است. تاريخ توليد، تاريخ انقضاء، قيمت و مسيري که دارو هنگام ورود تا رسيدن به دست مصرف‌کننده طي مي‌کند را مشخص مي‌کند. همچنين نهادهاي نظارتي مانند بيمه مي‌توانند مقدار مصرف را کنترل کنند و مشخص مي‌شود که تجويزهاي پزشکان تا چه حد مورد نياز بوده است. با استفاده از اين طرح و با تشخيص اين‌که پزشک چه دارويي تجويز کرده است، مي‌توان نوع بيماري را نيز تشخيص داد.

استحقاق بيمه درمان و جايگزيني کد ملي با دفترچه

اما در نهايت رضا باقري اصل، معاون دولت الکترونيکي سازمان فناوري اطلاعات ايران با اشاره به ايجاد 66 ميليون پرونده الکترونيک سلامت، اظهار کرد که «استحقاق بيمه درمان» نخستين سرويس در راستاي تفاهم‌نامه امضاشده ميان وزراي ارتباطات، رفاه و بهداشت است و به واسطه آن امکان استعلام براي مراکز درماني در خصوص بيمه‌هاي مورد استفاده بيمار مراجعه‌کننده به مراکز فراهم خواهد شد و از طريق آن حذف دفترچه‌هاي فيزيکي آغاز مي‌شود.

وي با تاکيد بر تلاش براي حذف دفترچه بيمه در راستاي پرونده الکترونيکي سلامت و توسعه دولت الکترونيکي گفت: پروژه حذف دفترچه بيمه به دستگاه‌هاي وزارت بهداشت و بيمه‌ها مربوط است. اين پروژه تحت شبکه داخلي وزارت بهداشت است و نيازي به اينترنت ندارد. نبود اين سرويس موجب بروز برخي اشتباهات و سوء‌استفاده‌هايي در اين حوزه و باعث خسارت به بيمار و مراکز درماني مي‌شد که از محل صرفه‌جويي اين خسارات مي توان، امکان ساخت چندين بيمارستان را فراهم کرد.

به گفته اين مسوول در حال حاضر در دوران گذار دفترچه هستيم اما امکان بررسي آن وجود دارد که به مرور کلا دفترچه را حذف ‌کنيم. شيوه ساده اين است که با مراجعه بيمار، اسم شخص و کد ملي را دريافت مي‌کنند، اطلاعات از سيستم وزارت بهداشت وارد مرکز تبادل داده و به بيمه فرستاده مي‌شود و در نهايت استعلام مي‌کنند که مراجعه‌کننده از طرف بيمه استحقاق دارد يا خير و اطلاعاتش به مرکز درماني داده مي‌شود که در شبکه نيز ثبت شده است. بدين ترتيب مي‌توان از تاثيرات دولت الکترونيک و دسترسي اينترنت روستايي بر پياده‌سازي پرونده‌هاي الکترونيکي سلامت در راستاي تفاهم‌نامه‌هاي ميان وزراي ارتباطات، رفاه و بهداشت آگاه شد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو